کسب و کار در مسیر صحیح و اساسی ...

مشاور کسب و کار به سازمان ها کمک می کند تا مشکلات خاصی را که در رسیدن به اهداف تجاری خود با آن مواجه هستند شناسایی کنند و سپس استراتژی های مناسب را تعیین کنند تا شرکت ها بتوانند بر این چالش ها غلبه کنند. اگر به شغلی علاقه مندید که در آن بتوانید مهارت های عیب یابی خود را در حین به کارگیری راه حل های خلاقانه منعطف کنید، حرفه مشاوره کسب و کار ممکن است برای شما مناسب باشد.

بنابراین، یک مشاور کسب و کار چه کاری انجام می دهد، چقدر درآمد دارد، و چگونه می توانید به یک مشاور تبدیل شوید؟ در این مطلب، ما موارد زیر را پوشش خواهیم داد:

مشاور کسب و کار کیست؟
یک روز در زندگی یک مشاور کسب و کار
حقوق مشاور کسب و کار
چگونه یک مشاور کسب و کار شویم؟


مشاور کسب و کار کیست؟
مشاوران کسب و کار با مدیران شرکت ها و صاحبان مشاغل همکاری می کنند تا آنها را در بهبود سازمانشان راهنمایی کنند. برای مثال، آنها ممکن است بر کمک به شرکت‌ها در بهبود عملیات، افزایش کارایی و توسعه استراتژی‌های رشد تمرکز کنند. «مشاور کسب‌وکار فردی است که به‌عنوان یک متخصص از خارج از شرکت استخدام می‌شود تا در مورد چگونگی بهتر کردن شرکت مشاوره دهد». “بهترین راه برای فکر کردن به یک مشاور کسب و کار ترکیبی از یک مربی، یک حل کننده مشکل و یک مشاور شخصی است.”

این که سازمان ها دقیقاً برای چه مشاورانی استخدام می کنند به مسائل یا چالش های خاص شرکت بستگی دارد. «خدمات مشاوره کسب‌وکار می‌تواند هر موضوعی را پوشش دهد و از فعالیت‌های بسیار خاص تا بسیار گسترده باشد.

بسته به نوع مشاوره ای که روی آن تمرکز می کنید، علم، فناوری، مهندسی، هنر و ریاضیات را نیز تجربه خواهید کرد. او می گوید: «مشاوره یک حرفه STEAM است. هر کاری که یک مشاور انجام می‌دهد ترکیبی از همه آن‌ها است، زیرا شما باید از «حل مسئله علمی» استفاده کنید، همیشه یک جنبه فناوری وجود دارد، شما روشی را که کسب‌وکار انجام می‌دهد دوباره مهندسی می‌کنید، و ریاضی نقش مهمی ایفا می‌کند. – وقتی چیزی را تغییر می‌دهید، باید به این فکر کنید که در همه کسانی که آن را انجام می‌دهند، چند برابر می‌شود.»

مشاوران کسب و کار در مقابل انواع دیگر مشاوران
در مشاوره شرکتی ، انواع مختلفی از مشاوران را خواهید یافت. علاوه بر مشاوران کسب و کار که نقش کلیدی آنها کمک به سازمان ها در حل چالش های عملیاتی و فرآیندی است، انواع دیگر مشاوران در صنعت عبارتند از:

مشاوران مدیریت به مدیران ارشد در یک شرکت در زمینه مدیریت ریسک کمک می کنند، به ویژه در دوران گذار سازمانی.
مشاوران استراتژی بر استراتژی کسب و کار و برنامه ریزی برای تسهیل رشد مداوم و سودآوری شرکت تمرکز می کنند.
مشاوران مدیریت و استراتژی زیرمجموعه مشاوره کسب و کار قرار می گیرند.

«سطح» در این مورد به این معنی نیست که یکی از دیگری مهم‌تر است. “به این معنی است که یکی “انجام دهنده” (مشاور مدیریت) و یکی “برنامه ریز” (مشاور استراتژی) است.” معمولاً مشاوران استراتژی بالاترین تحصیلات را دارند در حالی که مشاوران مدیریت تجربه کاری بیشتری دارند.

یک روز در زندگی یک مشاور کسب و کار
یک روز معمولی برای یک مشاور تجاری بسته به نوع مشاوره‌ای که انجام می‌دهید متفاوت است. برای مثال، اگر یک مشاور مالی هستید، بیشتر وظایف شما به امور مالی مربوط می شود ، اما اگر مشاور بازاریابی هستید، در درجه اول بر بازاریابی تمرکز خواهید کرد .

«اولین چیزی که باید بدانید این است که به‌عنوان یک مشاور، روزهای شما هرگز یکسان نیست. «شما باید با ابهام و تغییر خیلی راحت باشید. شما برای رفع و حل مسائل استخدام شده اید، بنابراین باید با آنچه یاد می گیرید و نحوه کمکتان سازگار شوید. مشاغل ما دائماً با توپ های منحنی پر می شود و هر بار به شما دستمزد می دهند که عکس العمل عالی نشان دهید، بنابراین گاهی اوقات بسیار استرس زا است.

اکثر مشاوران کسب و کار از چارچوب اثبات شده ای در تجزیه و تحلیل و حل مشکلات استفاده می کنند. «به این ترتیب، کار معمولی روزانه می‌تواند شامل وظایفی خاص برای اجرای مراحل یا مراحل در آن چارچوب باشد. چنین وظایفی می تواند شامل جلسات، ارائه ها یا جلساتی برای تحقیق در مورد وضعیت فعلی باشد. جمع آوری هر گونه داده مورد نیاز؛ تجزیه و تحلیل آن داده ها؛ پیشنهاد بهبود بر اساس تجزیه و تحلیل؛ و احتمالاً آن راه حل ها را اجرا کنید و گزارش نهایی را در مورد نتایج ارائه دهید.

حقوق مشاور کسب و کار
شما می توانید به عنوان یک مشاور کسب و کار حقوق بالایی داشته باشید – اما دستمزد برای این نقش بسته به تجربه، نوع، صنعت و خدمات شما متفاوت است. حقوق پایه از ۳۵۰۰۰ دلار تا ۱۰۰۰۰۰ دلار در سال شروع می شود. «می‌توانید مستقیماً برای یک شرکت مشاوره کار کنید یا مستقیماً برای یک سازمان کار کنید.» “اگر شما مستقل هستید و چندین مشتری دارید، می توانید صدها هزار مشتری در سال به دست آورید، اما باید از پایین شروع کنید و راه خود را ادامه دهید تا نامی برای خود و پایگاه مشتری ایجاد کنید.”

برخی از مشاوران کسب و کار هستند که بیش از ۵۰۰ دلار در ساعت دریافت می کنند. «مشاوران کسب و کار در سطح اولیه می توانند حدود ۵۵ دلار در ساعت شروع کنند. مشاوران کسب و کار باتجربه یا در سطح ارشد می توانند حدود ۲۵۰ دلار در ساعت یا بیشتر درآمد کسب کنند. مشاوران کسب و کار مستقل می توانند بر اساس میزان نفوذ و محبوبیت خود در کنار سایر عوامل، در هر ساعت پول بیشتری کسب کنند.

دفتر آمار کار (BLS) بیان می کند که تحلیلگران و مشاوران مدیریت در سال ۲۰۲۲ میانگین دستمزد سالانه ۱۰۴۶۶۰ دلار داشتند. با استفاده از داده های جمع آوری شده از اظهارنامه مالیاتی، Intuit Mint میانگین دستمزد مشاوران تجاری را ۸۱۵۰۰ دلار در سال و تا ۱۹۵۰۰۰ دلار تعیین کرد.

خوشبختانه، مشاوره کسب و کار در سال های آینده همچنان به عنوان یک حرفه پر تقاضا خواهد بود. «مشاوره هرگز از بین نمی رود. اگر شرکت‌ها می‌توانستند خودشان را اصلاح کنند، این کار را می‌کردند. دلایل زیادی وجود دارد که شرکت ها به کمک خارجی نیاز دارند. همیشه مسئله دانش یا توانایی نیست. اغلب وقت و نیروی انسانی است.»

چگونه یک مشاور کسب و کار شویم؟
برای شروع مشاوره کسب و کار آماده اید؟ به گفته کارشناسان در اینجا نحوه ورود به این حرفه آورده شده است.

تحصیلات
یک مسیر معمولی شامل مدرسه بازرگانی با مدرک لیسانس برای ورود به یک شغل مشاوره سطح ابتدایی است. «مدرک کارشناسی ارشد ضروری نیست، اما بسیار مفید است. “اگر قصد دارید یک شرکت مشاوره بزرگ داشته باشید، پس یک MBA مورد نیاز است.”

گواهینامه ها
گواهینامه ها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا یک موقعیت مشاور کسب و کار پیدا کنید، از جمله گواهینامه مدیریت پروژه حرفه ای (PMP) و گواهینامه شش سیگما .

برای اینکه یک مشاور کسب‌وکار با حسن نیت باشید، لزوماً نیازی به گواهینامه ندارید، اما اگر تصمیم دارید که یک تخصص یا تخصص لازم برای انجام نوع خاصی از مشاوره در یک صنعت خاص داشته باشید، به گواهینامه نیاز دارید. به عنوان مثال، یک مشاور فرآیند کسب و کار دارای گواهینامه کمربند مشکی در Lean Six Sigma.

تجربه دنیای واقعی در صنعت، مانند کارآموزی یا شبیه‌سازی شغل ، می‌تواند به شما در توسعه مجموعه مهارت‌های مورد نیاز برای کار به عنوان مشاور کسب و کار کمک کند.

مهارت ها
این مهارت‌های فنی را برای مشاوران تجاری ضروری می‌باشد:

مهارت های ساخت پرزنتیشن و ارائه آن
ایجاد و تجزیه و تحلیل صفحه گسترده مایکروسافت اکسل با قابلیت واردات و صادرات داده ها در صورت نیاز
توانایی استفاده از ابزارهای تحلیل پایه مانند ایجاد جدول محوری و اعتبارسنجی داده ها
تسهیل جلسه برای جلسات آنلاین / از راه دور و حضوری
مهارت های نرم نیز بسیار مهم هستند. برای اینکه یک مشاور مؤثر باشید، «حتما باید مردمی باشید». “شما به مهارت های ارتباطی فوق العاده ای نیاز دارید : اول گوش دادن! و باید بتوانید اعتماد ایجاد کنید و حضوری آرام بخش داشته باشید.»

علاوه بر مهارت‌های ارتباطی شفاهی و نوشتاری قوی ، توانایی ارتباط بین فردی و تمایل به گوش دادن عینی و دقیق به مشتری که برایش کار می‌کنید، هر مشاور کسب و کار باید هوش هیجانی و همدلی داشته باشد./