کسب و کار در مسیر صحیح و اساسی ...

مارکتینگ در لحظه Real Time Marketing روش‌های تولید ناب را به‌منظور افزایش انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری، پاسخگویی و کیفیت وارد سازمان بازاریابی می‏‌کند. بررسی‏های انجام‌شده نشان می‏دهد شرکت‌هایی که درزمینهٔ مارکتینگ در لحظه موفق عمل کرده‌اند، در دوره‎های زمانی یک و سه‌ساله در مقایسه با همتایان خود نرخ رشد سه برابری را تجربه می‏‌کنند. به‌منظور درک هرچه بیشتر این منافع، واحدهای بازاریابی به مدل‏های عملیاتی بازاریابی متمایزی نیاز دارند که رویکردی یکپارچه نسبت به تحولات دیجیتال داشته باشند.

مارکتینگ امروزه در عصر دیجیتال و در مقایسه با چند سال گذشته به موضوعی بسیار متفاوت تبدیل‌شده است. این تفاوت‎ها در مواردی منجر به هدر رفت منابع و عدم بهره‏وری و درنتیجه تهدید بنیان واحدهای بازاریابی شده است. این شرایط به‌ویژه در صنایعی که به‌طور مستمر مورد تهدید مؤلفه‌های رقابتی نوظهور قرار دارند، قابل پیش‌بینی است. کمپین‏های تبلیغاتی دیگر توان افزایش فروش را ندارند، این کمپین‏ها بارها و بارها مشتریان نادرست را هدف قرار داده‏اند و پیام‏های تبلیغاتی ناخوشایند منتشر کرده‏اند که عاملی برای آسیب زدن به برند بوده است. این کمپین‏ها اغلب با تغییرات تمایلات مصرف‎کننده هم‌راستا نیستند. پیام‏ها می‏توانند به‌سرعت به پیام‏هایی غیر مرتبط تبدیل شوند. این شرایط به‌محض ظهور محصولی نو و به دلیل خارج شدن سریع محصولات و خدمات از حیطه توجه مشتری اتفاق می‎افتد. مدیران ارشد مارکتینگ CMO پیامدهای این واقعیت‎ها را به‌خوبی درک می‎کنند. به باور آنان از میان تمامی گروه‌هایی که در معرض پیام‎های تبلیغاتی کسب‌وکارهای مختلف قرار می‎گیرند، کمتر از ۱۸ درصد از مشتریان واقعی آن محصولات و خدمات هستند؛ بنابراین، جای تعجب نیست که کمتر از نیمی از مدیران ارشد بازاریابی از درآمدهای حاصل از فعالیت‏های بازاریابی رضایت کامل دارند.

همچنین بخوانید  جایگاه استراتژی‌های مارکتینگ در کسب‌وکار

متخصصان مارکتینگ اکنون به‌خوبی می‎دانند که ایجاد آگاهی گسترده و استفاده از روش‎های پیام‎رسانی استاندارد، اهمیت خود را ازدست‌داده‌اند و جای خود را به سفری اختصاصی برای هر مشتری و تجربه‌های بازاریابی شخصی‌سازی‌شده داده‎اند. این تغییرات منعکس‎کننده آگاهی بازاریابان از نقش مصرف‎کنندگان در شکل‎دهی به مسیر بازاریابی است. مصرف‎کنندگان عصر حاضر اطلاعات بیشتری از محصولات و خدمات دارند. آنان دیگر مجبور به پذیرش ایده‎های بازاریابان نیستند. دسترسی به اطلاعات بازار از طریق منابع مستقل و کنترل تعاملات بازاریابی به امری بسیار ساده برای آنان تبدیل‌شده است. رفتارهای این گروه از مصرف‌کنندگان، بازاریابی شخصی‌سازی‌شده را موضوعی غیرقابل بحث کرده است.

اما در کنار اهمیت تجربه شخصی‎سازی برای جلب‌توجه مشتری، تحویل محصول ازجمله حوزه‎هایی است که منجر به اتلاف هزینه‎های بسیاری شده است. انجام بازاریابی مستقیم شخصی‌سازی‌شده در کنار اطلاعات کافی از بینش‏های مشتری نمونه‏ای از این مشکل است. موضوع گردآوری و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات برای بسیاری از سازمان‏ها به‌شدت مشکل‌ساز شده است. درواقع، ۳۵ درصد از بازاریابان خرده‌فروشی بیان می‌کنند باوجود در اختیار داشتن اطلاعات کافی نمی‌دانند چگونه از آن‌ها استفاده کنند. بااین‌حال، سازمان‏ها با شخصی‏سازی هر چه بیشتر ارتباطات بازاریابی به دنبال افزایش فروش هستند، اما خیلی زود متوجه می‏‌شوند بدون وجود مدل و قابلیت‎های عملیاتی مناسب، بهره‏‌برداری از مفهوم مارکتینگ شخصی‌سازی‌شده امکان‏پذیر نخواهد بود. بدون افزایش اثربخشی عملیاتی، سازمان به چارچوبی از مقیاس‎های تجربی در دسترس محدود خواهد بود.

مارکتینگ در لحظه می‎تواند متخصصان مارکتینگ را در کاهش اتلاف منابع، تقویت بازاریابی شخصی و افزایش اثربخشی عملیاتی باهدف افزایش فروش یاری کند. بازاریابان لحظه‌ای درحالی‌که بهبود نتایج اقدامات خود هستند. جای تعجب نیست که این گروه از بازاریابان در مقایسه با همتایان خود از رشد بیشتری خبر می‎دهند. کاهش موجودی به‌واسطه پاسخ به خواسته مشتری در زمان موردنظر و مطابق با ویژگی‎ها و کیفیت موردنظر وی، ازجمله اقداماتی است که در رویکرد تولید ناب ریشه‌دارند.

همچنین بخوانید  برای اینکه مشاور بازاریابی باشم به چه مهارت‌هایی نیاز دارم؟

مارکتینگ در لحظه را رویکردی خارج به داخل در نظر بگیرید که همواره درگیر شناسایی نیازهای مشتری، محرک‎های بازار و توسعه مستمر و اصلاح مسیر اولیه است. درحالی‌که تعداد معدودی از شرکت‌ها مارکتینگ در لحظه را به‌درستی اجرا می‎کنند، بررسی‏ها نشان داده که کسب‌وکارهایی را شناسایی کرده است که درزمینهٔ کسب دانش مشتری، بهره‌برداری از کانال‌های توزیع و انتشار پیام‌های تبلیغاتی چالاک – سه مؤلفه اصلی مارکتینگ در لحظه – از همتایان خود پیشی گرفته‎اند.

انتهای مطلب/ لینک محتوا