کسب و کار در مسیر صحیح و اساسی ...

در شرایطی که تقاضا برای تولید وجود داشته باشد، بازاریابی ویروسی (Viral Marketing) به موضوعی جذاب تبدیل می‌شود. مقاله‌ای راجع به چهره در حال تغییر بازاریابی و اینکه چگونه اینترنت و عوامل ویروسی، بازاریابی را دگرگون کرده‌اند در وال‌استریت ژورنال به چاپ رسید. با هورموند همراه شوید؛

بازاریابی ویروسی، بازاریابی از طریق موتور جستجو، ایمیل و یا وبلاگ‌ها، شبکه‌های اجتماعی و فروم ها و … است. در حقیقت نسخه آنلاین روش قدیمی انتقال دهان‌به‌دهان (WOM) می‌باشد. تفاوتی که وجود دارد این است که اکنون فقط چند ثانیه طول می‌کشد تا یک ایده که درگذشته روزها، هفته‌ها و یا ماه‌ها طول می‌کشید تا از طریق افراد انتقال پیدا کند، انتقال یابد.

هدف بازاریابی ویروسی انتشار ایده یا پیام با استفاده از عوامل تأثیرگذار کلیدی در محیط‌های آنلاین است با این امید که این پیام‌ها حرف‌های خوبی برای گفتن درباره کالا، خدمات، شرکت شما و غیره داشته باشند و امیدواری اینکه اخبار خوب را برای شما پخش کنند همانند یک ویروس!

امروزه خریداران، اطلاعات شخصی خود را در مورد محصولات و یا خدمات ما منتشر می‌کنند. اطلاعات ایجادشده از سوی کاربران، شبکه‌های اجتماعی و جوامع آنلاین همه‌چیز را تغییر داده است. پیام‌هایتان دیگر تحت کنترل شما نیستند. می‌توانید پیامتان را منتشر کنید ولی به‌محض انتشار خریدار راجع به شما صحبت می‌کند و اینجاست که موضوع تأثیرگذاری مطرح می‌شود نه کنترل.

دلیل عملکرد موفق بازاریابی ویروسی، احساسات و هیجانات انسانی است. احساساتی که به طرز غم‌انگیزی ناراحت‌کننده و یا به‌صورت خنده‌داری خوشحال‌کننده هستند، چیزهایی که به‌طور خاص و یک‌باره پدید می‌آیند!

سال ۲۰۰۶ سایت کوچک بامزه‌ای بانام Elf yourself (خودتان را به شکل جن دربیاورید) شروع به کار کرد. شما می‌توانستید با آپلود کردن عکسی خودتان را به شکل جن دربیاورید، پیام کوتاهی را روی آن ضبط کنید، برقصید و خودنمایی کنید.

همچنین بخوانید  نقش اخلاق در بازاریابی

در اواسط دسامبر ۲۰۰۶ این سایت به‌طور متوسط ثانیه‌ای ۲۰۰ بازدیدکننده داشت. این جن‌ها قطعاً باعث تغییر جهان نشده‌اند ولی ایده‌ای که در پس آن نهفته بود چیزهای جدیدی را بیان نمود.

این سایت محصول شرکت Office depot بود و به‌عنوان بخشی از عملیات بازاریابی ویروسی چندمرحله‌ای به وجود آمده بود که در ژانویه ۲۰۰۷ با انتشار مقاله‌ای تمام صفحه در وال‌استریت ژورنال به کارآفرین پایان داده شد. آفیس دیپات به خاطر این ترفند کوچک که موجب افت تولیدشده بود و نیز به دلیل دعوت از مشاغل گوناگون برای حضور در این سایت و تدارک اجناس سودآور، عذرخواهی کرد.

انتهای مطلب/ لینک محتوا